エイリアン3 |
エイリアンシリーズ初作品となったリドリー・スコット監督作『エイリアン(原題ALIEN)』は、ホラー色の強い独自のSF映画として大成功を収め、ジェームズ・キャメロン監督による次作『エイリアン2(原題ALIENS)』はアクション色の強いエンターテインメントSF映画としてこちらも大きな成功を遂げた。デヴィッド・フィンチャーは、映画監督初にして、この大きな仕事の続き『エイリアン3(原題ALIEN3)』を託されることになった。
エイリアン3は、前作・前々作と内容や雰囲気がガラリと異なる。宇宙を舞台にしているものの、"宇宙の刑務所"を舞台に展開していることもあり、その閉鎖された空間での演出はどこかSF映画らしくない雰囲気がある。前作のエイリアン2のようにキャストにバラエティ色がなく、リプリーを演じるシガニー・ウィーヴァー以外は多くが囚人で目立ったキャストや鍵となる役柄の人もいない(最後はちょっと驚く人が出てくるが)。また、舞台となる宇宙の刑務所には武器がなく、同じく前作のような派手な演出はまったくない。全編を通じて、「エイリアンvs人間」のシンプルな"肉弾戦"といった様相だ。
本記事のサマリーにもあるが、エイリアン3の製作は非常に難しかったようだ。フィンチャーには多額の予算が与えられ、大成功を収めたエイリアン、エイリアン2のプレッシャーだけでなく、非常に日程がタイトであったり、フィンチャーが仕事を開始した段階でまだ脚本の結末が決まっていなかったりと、フィンチャーは多くのハードルを越えなければならなかったようだ。
後からわかることであるが、エイリアン3はデヴィッド・フィンチャー監督独特の暗い映像やねばっこい演出の作風となっており、エイリアン3はいかにもデヴィッド・フィンチャーの映画だったと言えるかもしれない。
変わったところでは、エイリアン3には、1や2ではあり得なかったリプリーのラブシーンがあったりする。しかしその直接のシーンはなく、それは決してエンターテインメント的なものではない。人間の本能的な一部分を演出したものだった。囚人たちが宗教によって厚生されているという設定で宗教色を持たせているのもまた独自だ。1のような静かなホラーでもなく、2のような派手なホラーアクションでもない。エイリアン3はフィンチャー監督による独自のエイリアンに仕上がった。
エイリアン3は製作段階から様々な賛否があったようだが、結果的にはミリオンヒットとなり成功した映画となった。ジェームズ・キャメロン監督のエイリアン2が単純に「面白い!」と感じる人には本作はあまりに地味かもしれない。シガニー・ウィーヴァー以外に目立った人物もおらず、エイリアンは1匹、武器がなく音や映像の演出が少ない。アップテンポな仕上がりではなく、低調にじっくり物語が進んで行く。クライマックスはアクションシーンでまとめられているがシンプルな展開だ。そして最後は"あって欲しくない結末"でハッピーエンドでもない。様々な見方から、エイリアン3は非常に特異な映画と言えるんじゃないかな。
今週はそんなデヴィッド・フィンチャー初監督作品、エイリアン3を観て行こう。
SUMMERY
Alien 3 is a 1992 science fiction horror film, the third installment in the Alien franchise, and the debut of director David Fincher. It is a sequel to James Cameron's Aliens, itself a sequel to Ridley Scott's Alien.
The story begins with an ejected pod from the Colonial Marine spaceship Sulaco in Aliens crash-landing on a prison-run refinery planet, killing everyone aboard except Lieutenant Ellen Ripley (Sigourney Weaver). Unknown to Ripley, an Alien egg was aboard the ship. It is born in the prison and begins a killing spree.
Alien 3 had a difficult production, with various screenwriters and directors getting involved in the project, and shooting began without a finished script. The film was the big-budget debut of a young David Fincher, who was brought into the project after a proposed version with Vincent Ward at the helm was cancelled well into pre-production.
Fincher had little time to prepare, and the experience of making the film proved agonizing for him. Besides the need to shoot and rewrite the script simultaneously while fitting in sets that had already been built, filming was also plagued by incessant creative interference from studio executives, who overruled many of Fincher's decisions and dictated a large part of production. Adding to Fincher's burdens was the pressure to create a film worthy of the previous two and their revered directors.
Upon completion, the studio dismantled and reworked the film without Fincher's consent, including a teaser trailer that suggested the film would take place on Earth. Fincher has since disowned the film, citing the aforementioned reasons. A heavily-revised version of the film, known as the Assembly Cut, was released in 2003, which Fincher refused to be involved with.
The film was released to mixed reviews, and is generally considered the most divisive entry in the series. While under-performing at the United States box office, it earned over $100 million outside of North America and was considered a financial success.
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